З нагоди Дня Незалежності України пропоную ознайомитися з винаходами українців, що змінили життя людства та залишаються актуальними досі.
Українські козаки першими в світі створили і почали користуватися підводним човном. Називався він "Чайка" та наводив страх на все Чорне море. За даними французьких та англійських істориків, навіть найпотужніші кораблі не почувалися безпечно поруч з козацьким човном.
Виготовляли ці легендарні судна з великої видовбаної колоди, борти якої оббивали дошками з сосни. Зазвичай у довжину "човник" сягав 18 метрів, а у ширину та висоту – до чотирьох.
Підводний човен складався з двох частин – одне судно накривали іншим та герметично з’єднували. З води здавалося, що пливе лише невеликий човник з одним козаком, а під водою готувалася до атаки ще ціла ватага бравих воїнів.
На малюнку нижче — креслення козацького судна з книги 1664 року з музею Амстердама. Як "Чайку" в першоджерелі її не згадано, але конструкція дуже схожа.
Перший електричний трамвай
Федір Піроцький подарував світові трамвай. Саме цей винахідник з козацького роду придумав електрифіковану систему, яку потім разом з Карлом Генріхом фон Сіменсом запровадив у повсякденне життя. І сьогодні трамвай – один з найкращих та найбільш екологічних видів транспорту, який обожнюють знавці урбаністики з усього світу.
Вперше свій винахід Піроцький продемонстрував у серпні 1880 року. Тоді винахідник підвів електрику до трамвайних рейок, струм від яких надходив до мотору. Завдяки цій системі найважчий двохярусний вагон кінної залізниці, розрахований на 40 пасажирів, рушив та набрав швидкість 12 кілометрів на годину.
Той запуск став справжньою сенсацією, але власникам кінних трамваїв конкуренція не подобалася – тож, електричний “коняка” після випробувань протримався лише місяць.
На щастя, після Піроцький не здався – він опублікував статтю про свій винахід в Інженерному журналі, зустрівся з Карлом Генріхом фон Сіменсом і згодом світ отримав такий чудовий транспорт, як трамвай.
На колажі нижче – Федір Піроцький та його винахід.
Козацька сигналізація
Саме запорізькі козаки придумали сигналізацію, яку можна назвати першою в світі. Це була система веж, які розміщували на високих точках рельєфу. Побачивши ворога, козаки розпалювали багаття, яке попереджало про небезпеку побратимів на сусідній вежі.
Вогонь від однієї будівлі до іншої передає сигнал – здавалося б, що може бути простіше та геніальніше? Мабуть, якби в козаків було трохи більше часу, вони розробили б і перші текстові повідомлення.
На стародавньому малюнку – сигнальна козацька вежа.
Рентген
Українець Іван Пулюй за 14 років до Вільгельма Рентгена сконструював трубку, яка стала прототипом сучасних рентгенівських апаратів.
На жаль, Пулюй не став офіційним автором цього надважливого винаходу, бо не запатентував його. Але про те, що промені таким чином першим використав українець, згадували й інші світові вчені, серед яких Альберт Ейнштейн.
На фото – перша у світі рентгенограма цілого організму людини (дитини), зроблена Іваном Пулюєм у лютому 1896 року.
Кінескоп
Скачковий механізм "равлик", взятий за основу того самого кінескопу, який діти 1990-х так боялися "посадити", розробили українець Йосип Тимченко та Микола Любимов. За допомогою "равлика" винахідники навить зняли два фільми: "Вершник, що скаче" (див. відео нижче) та "Той, що кидає спис".
Тимченко та Любимов випередили братів Люм'єр, але не запатентували пристрій. Як бачите, патенти часто ставали на заваді першості українців, але це не означає, що наші козаки пасли задніх.
https://www.youtube.com/watch?v=4LGbedgvmjQ
Екологічно чисте паливо
Машину, яка перетворює відходи деревини на паливні брикети, винайшов інженер зі Славутича Володимир Мельников. Українець розповів про свій винахід у мережі й вже за кілька годин отримав численні пропозиції від покупців з Німеччини, Литви та Польщі.
Брикети Мельникова почала купувати мережа супермаркетів з Німеччини. Спочатку винахіднику платили по 75 євро за тонну екологічного палива, а вже за три місяці ціна зросла до 100 євро за тонну.
Цікаво, що на відкриття Мельникова надихнуло сміття. Він мав власну пилораму і вирішив знайти спосіб переробки відходів, що збиралися на виробництві. Тож, винахідник сконструював машину, яка робить з деревини паливо.
https://www.youtube.com/watch?v=K0glWe2AncA
Ракетний двигун
Зараз ми розповімо про факт, відомий кожному школяру, але згадувати про це так приємно! Ракети у всьому світі злітають завдяки винаходу українця Сергія Корольова. Його недарма називають засновником космонавтики, адже саме Корольов вигадав ракетний двигун.
Ще студентом хлопець з Житомиру познайомився з вченим Костянтином Ціолковським та "захворів" на космос. Корольов так прагнув, щоб людство дісталося інших планет, що зрештою йому все вдалося попри знущання радянських функціонерів, сталінські репресії та ГУЛАГ.
На фото нижче – Сергій Корольов (на першому плані) та Юрій Гагарін перед першим польотом людини у космос, 1961 рік.
Гасова лампа
Аптекарі зі Львова Ігнатій Лукасевич та Ян Зех разом з майстром жерстяних справ Адамом Братковським у 1853 році винайшли світильник, який працював на основі згоряння гасу.
Гасовою лампою й досі пишаються у Львові – згадайте тільки назву одного з найпопулярніших закладів міста Лева.
На фото – гасова лампа, 1930-ті, експонат музею історії Трускавця.
Рукавичка, яка перекладає мову жестів
Студенти української академії ШАГ створили спеціальну рукавичку EnableTalk, яка "розмовляє" – тобто, здатна перекладати мову жестів.
Гаджет підключається до смартфону через Bluetooth і з допомогою спеціальної програми перетворює жестову мову на більш звичні для більшості слова.
До речі, створили розумні рукавички донецькі розробники: інженери-електронщики Антон Степанов і Антон Постерніков, а також інженери-програмісти Валерій Ясаков і Максим Осика (на фото).
Вертоліт
Ще один загальновідомий, але приємний факт. Авіаконструктор Ігор Сікорський, ім’ям якого названо Національний технічний університет України (КПІ), першим у світі винайшов вертоліт.
Сталося це у 1931 році — саме тоді він запатентував проект машини з двома пропелерами. Винахід мав відкриту кабіну для пілота, двигун Franklin і ремінну передачу.